Halki Thaimaan

HUA HIN - PHUKET

Edellisessä postauksessa jo mainitsimmekin, että alkuperäinen suunnitelma oli siis kulkea Hua Hinistä Chumponiin ja sieltä lautalla Koh Samuin saarelle. Säätiedotus lupasi kuitenkin Siaminlahdella sijaitseville saarille paljon sadetta, joten reittiä Thaimaan halki oli pakko hienosäätää. Meillä on myöhemmin varattuna lento Krabilta seuraavaan maahan, ja muutamia paikkoja eteläisessä Thaimaassa, missä halusimme käydä. Myös surffaaminen täällä houkutteli kovasti. Nämä seikat huomioiden seuraavaksi kohteeksi valikoitui Thaimaan suurin saari, Phuket. Toki turkoosin veden reunustamat kymmenet ja taas kymmenet hiekkarannat tekevät tästä saaresta yhden suosituimmista turistien keskuudessa.

Valinnanvaraa Phuketista löytyy todella paljon, riippuen siitä mitä haluaa tehdä. Thaimaan rannoilla surffaus houkutteli ja täällä on monta paikkaa, missä aalloille pääsee. Olimme aikaisemmin surffanneet vain kerran Balilla, joten päädyimme saaren länsipuolella sijaitsevalle Kata Beachille, jossa aallonkorkeus on suhteellisen maltillinen.

Lisäksi paikka on eläväinen sekä sopivan kokoinen, ja kävellen pääsee liikkumaan hyvin. Täällä kulkee myös tosi halpa paikallisbussi ja Karon Beachin, Phuketin Townin ja muutaman kiinnostavan kuuloisen Buddha-temppelin saavutti helposti. Tekemistä siis riitti hyvin neljäksi päiväksi.

Majoituksemme Sue@Cozy House sijaitsee Katan iltamarkkinakadulla. Silti huoneeseemme ei kantautunut kadulta mitään melua. Muutenkin huone oli suuri, sänky mukava ja ilmastointi pelasi.

Paikasta oli helppo kävellä rannalle tai pääkadulle, josta pystyy hyppäämään paikallisbussin kyytiin. Siniset avobussit ajelevat hiljaiseen tahtiin, jotta kyytiin voi nousta periaatteessa mistä vain. Kun bussissa on tarpeeksi porukkaa kyydissä, niin vauhti kasvaa.

Ensimmäisenä iltana kävimme Kata Beachin naapurissa Karon Beachilla. Menimme sinne taksilla, sillä bussit eivät valitettavasti kulje illalla. Grab ja tuk-tuk ovat Phuketissa todella ylihintaisia. Karongilla suuntasimme iltamarkkinoille, jotka sijaitsivat temppelialueella. Samalla pääsimme siis vierailemaan Wat Suwan Khirikhet Buddha temppelissä.

Lauantaiaamuna oli aika hypätä aalloille. Keli oli mahtava ja surffasimme Kata Noi -rannalla vajaa kolme tuntia muutaman opettajan kanssa. Ranta oli haastavampi kuin aikaisemmin Balilla. ja aaltoja sai välillä odottaa. Tämä on rehellisesti sanottuna koukuttava laji! Koulun sivuille pääset tästä: https://www.phuketsurfing.com

Surffin jälkeen otimme bussin Phuket towniin. Perillä tutustuimme Phuketin vanhaan kaupunkiin. Värikkäät talot olivat söpöjä ja katutaide kaunista. Mutta muuten ei Phuketin vanha kaupunki ollut ihmeellinen, jos vertaa esimerkiksi Euroopan vastaaviin. Söimme kiinalaisella alueella hyvät nuudelit, ennen kuin hyppäsimme takaisin Katalle vievään bussiin.

Seuraavana iltana hiukan ennen auringonlaskua oli aika lautailla ensimmäistä kertaa keskenämme.. jos edellisenä päivänä sujui, niin tämä tuokio aalloilla oli kieltämättä haastavampi, mutta kärsivällisyys palkitsee tässäkin touhussa.

Maanataina nokka kohti "paratiisisaaria"..