Meidän The Beach

KO PHI PHI - KO LANTA

Matka kohti Thaimaan viimeistä päämäärää, Krabia, kulki vielä yhden saaren kautta. Ko Lanta on tunnettu useista rannoistaan, jotka asettuvat saaren toiselle puolelle vieretysten. Pääsääntöisesti jokainen on kuitenkin oma pieni yhteisönsä. Toiset ovat vilkkaampia ja tarjoavat aktiiviteettia sekä palveluita, kun taas toisilla voi nauttia olostaan käytännössä yksin.

Meidänkin kohdalla skootteri jäi usein ylempänä kulkevan päätien varteen, mikä takaa rauhallisuuden näillä upeilla rannoilla. Ajatuksen tasolla pieni juomia tarjoava vapaamielinen bambumaja, meren kasvillisuudesta kyhätty bungalovi, autiosaarta muistuttava ranta ja vain sinä..

Ko Lantaa pidetään yhtenä Thaimaan rauhallisimmista saarista, ja varsinkin reppureissulla täällä on rantojen lisäksi muutakin nähtävää. Turistien määrä on karkeasti sanottuna 80% pienempi, jos peilaa aikaisempaan kokemaamme Thaimaassa.

Skootteri on melkein pakollinen, mutta sillä kiertää saaren muutamassa päivässä oikein leppoisasti. Suunnistamisen pitäisi myös olla helppoa, koska saarella menee vain kaksi varsinaista tietä.

Paikallinen vesiputous viidakon keskellä, kansallispuisto saaren eteläkärjessä ja Lantan vanhakaupunki itäpuolella saarta tarjoavat vaihtelua rantahiekalle.

Majoituimme saarella Naraya Resort -nimiseen paikkaan. Se sijaitsee Klong Khongilla, noin 20 minuutin ajomatkan päässä Saladanin satamasta, jonne saavuimme ensiksi lautalla. Naraya Resortissa huoneemme oli parhain tähän mennessä Thaimaan reissulla, omistajista puhumattakaan. Craig ja hänen vaimonsa ovat todella mukavia, ja he järjestivät meille niin skootterin, kyydin satamasta kuin kyydin Krabille. Jos joskus palaamme saarelle, majoitus on ehdottomasti sama.

Klong Khong on leppoisa mesta, jossa kaunista rantaa riittää. Kävimme ensimmäisenä iltana uimassa lähirannalla ja ensin eksyimme moskeijan pihaan. Ko Lantalla suurin osa paikallisista onkin muslimeja, se on hyvä ottaa huomioon tänne matkatessaan. Illalla oli sadellut, joten hyppääminen lämpöiseen meriveteen piristi mukavasti sisällä istumisen jälkeen. Samassa paikassa nautimme auringonlaskusta viimeisenä iltana hiljaisen ravintolan terassilla.

Aamulla otimme skootterin käyttöön ja lähdimme tutkimaan saarta. Ensimmäisenä pysäkkinä toimi Mu Ko Lantan kansallispuisto. Ajelimme sinne pitkin päätietä, ja uskokaa tai älkää, emme eksyneet kertaakaan! Perillä meitä odotti viidakon siimeksessä sijaitseva ranta ja pienelle kalliolle pystytetty majakka. Edellispäivän sateet olivat kaukana, ja aurinko porotti täydellä teholla. Valittavana olisi ollut 1,7 kilometrin vaellusreitti, mutta kuumuus vei voiton. Paikka oli aivan saaren eteläpäässä, joten merelle oli upeat näkymät monesta suunnasta.

Ajelimme kansallispuistosta kohti Lantan vanhaa kaupunkia ja löysimme matkalla pienen rannan, jossa olo tuntui kotoisalta lähes välittömästi. Palasimme meidän The Beachille heti seuraavana päivänä. Sijainti ei ole aivan päätien vieressä, mutta helposti saavutettavissa...

Lanta Old Town on vanha kauppasatama, ja vanhassa kaupungissa suurin osa ravintoloista, kaupoista ja majoituspaikoista on rakennettu puisten pylväiden avulla miltei vesirajaan. Törmäsimme myös pieneen kiinalaiseen temppeliin, joka oli toteutettu hiukan edellämainittuun tyyliin. Vanhakaupunki on sympaattinen kylä, ja siellä kannattaa ehdottomasti käydä esimerkiksi syömässä tai ostamassa halpoja matkamuistoja. Old Town ja kansallispuisto ovat optimaalinen kiertää päivässä skootterilla.

Tiivistetysti Ko Lanta on rauhallinen, ja vapaamielisen elämänasenteen voi aistia monessa paikassa. Ajan saa kulumaan hyvin, mutta ei ole moraalisesti väärin vain rentoutua ja nauttia tällä saarella. Olimme kolme yötä, mutta toiset kolme olisi mennyt helposti. Rannat olivat, jos ei parhaat, niin ainakin parhaimmasta päästä tähän mennessä.