Paratiisi, The Beach ja paljon muuta...

PHUKET - PHI PHI

Ostimme Phuketista matkatoimistosta lauttaliput Phuket - Phi Phi - Lanta. Saimme myös kuljetuksen satamaan. Muutaman tunnin lauttamatkan päässä Phuketista odottivat paratiisisaaret Phi Phi Don ja Phi Phi Lee sekä muutama pienempi asumaton saari. Koh Phi Phi -saarina tunnetut kauniit luontokappaleet ovat todella korkeiden, miltei pystysuorien kallioiden saartamat. Jälleen pieni etukäteen suoritettu googlaus jätti kuvan, että saaret ovat yksiä maailman kauneimmista ja Phi Phi Don tuntuu olevan tunnettu myös bilekulttuuristaan.

Lautta saapui Phi Phi Donille, Tonsain lahdelle, samaa nimeä kantavan satamakylän viereen. Phi Phi Don on saarten isä ja siellä on myös asutusta ympäri vuoden. Kylän kummallakin laidalla avautuvat upeat hiekkarannat, joista pohjoispuolella sijaitsevan Dalum Bayn Ao Loh Dalum -hiekkaranta on näistä jopa kauniimpi, ainutlaatuisten sokeritoppavuorten reunustamana. Itse Tonsain kylässä ovat kaikki samat palvelut kuin vaikkapa Phuketin kaduilla. Paratiisisaaren omaisesti heti satamasta löytyvät tietysti Burger King sekä Mcdonalds...

Meidän budjettiin sopivaa majoitusta oli verrattain huonojen arvosteluiden sekä vähän korkeamman hintatason vuoksi hieman hankala löytää. Lopulta löysimme kuitenkin ihan kohtalaisen majoituksen. Näkymä Tonsain lahdelle parvekkeelta rentoutti toki mieltä. Papaya Phi Phi Resort sijatsee 700 metrin päästä lauttasatamasta, ja aivan vierestä löytyi mahtava näköalapaikka. Ensimmäisenä yönä ilmastointi ei toiminut ja huone tuntui saunalta. Onneksi se saatiin seuraavana päivänä taas toimimaan.

Kävelimme pitkin saaren pientä kylää. Ruokapaikkoja, tatuointiliikkeitä ja retkitoimistoja. Ja tietysti muutama 7/11. Kaupoissa hinnat oli kalliimmat, mutta esimerkiksi halpaa ruokaa oli helpompi löytää kuin Phuketissa. Käväisimme myös rannassa ihastelemassa maisemia ja päätimme lähteä seuraavana päivänä merelle.

Veneretkemme alkoi kuudelta aamulla odottelulla Mäkkärillä. Vähän ennen seitsemää pääsimme vihdoin lähtemään. Aurinko oli jo miltei kokonaan noussut, vaikka sen nousun katselun piti olla osa retkeä. No se unohtui hetkessä, kun pääsimme pian snorklaamaan Pileh Bayn turkoosiin, ällistyttävän kauniiseen veteen.

Kiersimme noin seitsemän paikkaa Phi Phi Donin ympärillä. Pysähdyimme katselemaan kuuluisaa Maya Bayta, joka sijaitsee Phi Phi Leen saarella. Se on tällä hetkellä suljettu turisteilta, mutta näimme paikan mereltä käsin. Tämän kunniaksi piti oikein vuokrata illalla The Beach -elokuva ja fiilistellä vielä vähän Maya Bayn maisemia.

Valkoista hiekkaa, turkoosia vettä ja värikkäitä kaloja riitti. Aurinko paistoi täydeltä taivaalta, vaikka sadetta oli luvattu 98 prosentin todennäköisyydellä. Yong Kasem Bay tuntui paratiisilta kaukana kaikesta, koska sillä hetkellä paikalla oli vain me, valkoinen rantahiekka ja turkoosin veden päällä kelluva pitkähäntävene.

Tiivistetysti Phi Phi -saaret ovat pieni paratiisi valtamerellä upean luonnon ja kallioiden keskellä. Phi Phi Donia ympäröivät asumattomat saaret houkuttelevat jo pelkästään koskemattomalla luonnollaan ja upeilla rannoillaan. Pääsaarella on myös olosuhteet tinkimättömään bilettämiseen. Tapaninpäivänä 2004 iskenyt tsunami veti paikan kohtalaisen sileäksi, mutta se on päässyt takaisin jaloilleen vuosien saatossa.