Thaimaa pakettiin Krabilla

KO LANTA - KRABI (AO NANG)

Pienen saarihyppelyn jälkeen oli aika palata mantereelle. Viimeisen pätkän Thaimaassa vietämme siis etelässä ja Krabilla. Tiesimme paikan olevan vilkas kohde turistien ja reppureissaajien keskuudessa, mutta sijainti reitillämme ja yhdet koko Thaimaan kauneimmista maisemista sekä mahdollisuus jakaa jäljellä olevat päivät pariin eri mestaan houkutteli. Siksi alunperin valitsimme juuri Krabin kohteeksi, josta lennämme eteenpäin.

Paikka on suurilta osin valtavien kallioiden syleilyssä, mikä tekee maisemista paikoin henkeäsalpaavan upeat. Lomailijalle puuhastelua riittää täällä varmasti ihan jokaiselle päivälle. Kiipeily, melonta ja kierrokset lähisaarille ovat täällä kovassa huudossa.

Reppuversio Krabi-tourista meni suurin piirtein näin, Ao Nang - Krabi Town - Krabin lentokenttä.

AO NANG

Saavutimme Ao Nangin odotetun neljän tunnin sijaan noin kuudessa tunnissa, sillä ruuhka autolautalle oli ihan jäätävä. Majoituimme Monotel Ao Nang -hotellissa. Todella siisti ja uudehko paikka. Sijaintikin koettiin hyväksi, sillä siitä käveli nopeasti rantaan ja lähellä oli paljon kauppoja, ravintoloita sekä erilaisia kojuja, jotka notkuivat täynnä retkiesitteitä.

Aamulla lähdimme kohti Ao Tonsain pientä kylää. Olimme lueskelleet siitä netistä ja halusimme päästä paikan päälle ihmettelemään niin sanottua hippimeininkiä. Kävelimme Ao Nang Beachille ja ostimme 100 bahtin laivaliput aivan rannan kupeessa sijaitsevasta kojusta. Pian meidän käskettiin hyppäämään Tonsain veneeseen.

Noin vartin matkan jälkeen olimme kuulemma perillä...  Katselimme ihmeissämme ihmismerta sekä loistohotelleja. Pian selvisi, että olimmekin Railaylla, Tonsain naapurissa. Kipitimme äkkiä takaisin veneelle ja kerroimme ostaneemme Tonsaille liput. Asiasta väänneettiin kuskin kanssa hyvä tovi, mutta eihän se mihkään johtanut. Jouduimme naurun saattelemana nielemään tappiomme. Lähdimme kävelemään rantaa pitkin, ja Joonan toinen kenkä lahosi kokonaan. Teki mieli heittää sillä venettä kuljettanutta kommaria.

Kysyimme neuvoa Tonsaille kolmelta eri taholta, ja ohjeet olivat mielenkiintoisia. Joku hieroja käski meidän kiivetä kalliota pitkin, meille ehdotettiin "vaikeaa ja vaarallista" viidakkoreittiä tai todella kallista venematkaa. Otimme ohjat omiin käsiimme ja vuokrasimme 300 bahtilla kajakin.

Vihdoin pääsimme Tonsaille. Kävelimme pienen matkan, kunnes saavuimme tikkaille, joita pitkin pääsimme Tonsain kylään. Paikka oli kokonaisuudessaan mahtava. Pieni kylä täynnä hurmaavia istuskelupaikkoja, kaunista katutaidetta ja aurinkoisia ihmisiä. Tänne täytyy päästä vielä joskus ihan yöpymäänkin! Klassinen rantasandaalikansa loisti poissaolollaan, ja majoitukset olivat enemmän tai vähemmän persoonallisia mutta ehdottomasti houkuttelevia.

Maksoimme jälleen 100 bahtia, jotta pääsimme Railaylta takaisin Ao Nangiin. Perillä kävimme kertomassa kojussa, miten kuljettaja oli meitä kohdellut ja vastaukseksi saimme länkyttävää vittuilua. Seuraavan kerran merimatka Tonsaille menee mielummin vaikka uiden kuin kyseisen, todennäköisesti kommunistiomisteisen konkurssipesän jousella.

Kaiken tämän jälkeen saimme vittuiluista niin paljon lisää tarmoa ja elämänhalua, että buukkasimme seuraavan auringonnousun aikaan kajakki retken. Paremman huomisen toivossa tietysti, vaikka kaikesta huolimatta päivä oli oikein onnistunut, pitkälti Ao Tonsain ansiosta.

Kaunis päivä valkeni, ja minibussi oli sovittuun aikaan odottamassa hotellin edustalla. Kajakit odottivat Than Bok Khoranin kansallispuistossa, ja lähdimme melomaan kohti Bor Thorin tippukiviluolia. Päivä oli hikoiluttavan kuuma, mutta muuten melominen verkkaiseen tahtiin oli mukavaa.

Letkeä paikallinen opas tulkitsi englannin lisäksi myös muutamaa muuta kieltä, mikä oli hauskaa. Kajakit lipuivat upeita tippukiviluolia alittavia tunneleita pitkin, ja välillä pysähdyimme kuuntelemaan, mistä oli kysymys. Kohokohta oli Tham Pee Hua Tho -niminen luola. 3000 vuotta vanhat kalliomaalaukset, ja luonnon muokkaamat kohdat, mm sellin näköinen holvi, mahdollisesti alienia esittävä seinämaalaus ja lohikäärmeen pää kielivät menneen ajan mystisyydestä.

Väsyneinä mutta iloisina palasimme majapaikkaamme. Illalla kävelimme vielä Ao Nangia läpi. Eipä siellä hirveästi ole nähtävää, joten suosittelemme tutustumaan lähisaariin tai lähtemään retkille.

KRABI TOWN

Ao Nangin rantojen ja saarien jälkeen siirryimme keskemmälle provinssia, Krabi Towniin. Majoituimme Ban Punmanus -hostellissa. Hostelli sijaitsee paikallisten asuinalueella, mutta lyhyen kävelymatkan päässä kaupungin pääkadulta.

Vietimme Thaimaan viimeiset päivät kaupungissa, joka ostoskeskuksineen ja kojuineen muistuttaa hieman Thaimaan muita matkailijoiden suosiossa olevia kaupunkeja. Fiilis on kuitenkin enemmän paikallinen. Toki täältäkin voi osallistua samoille retkille siinä missä Ao Nangissakin. Meren rantaa kaupungista ei löydy, joki kylläkin, ja sinne tehdään kalastusreissuja.

Ensimmäiset pari päivää tutustuimme kaupunkiin ja ostoskeskuksiin kuten, Big C, Tesco Lotus ja Vogue. Liikkumaan pääsee kätevästi ja edullisesti Phuketin tapaan paikallisbussilla.. toisin sanoen pick upin lavalla. Ostoskeskukset tarjoavat kylläkin täysin samaa karuselliä, kuin aikaisemmin Thaimaassa...

Kiipesimme myös 1260 porrasta Tiikerinluola-Temppeliin. Näkymät olivat hienot, mutta tuskin mieli tekee toista kertaa sinne kiivetä, sen verran hikistä hommaa se oli ja paikoitellen todella jyrkkää. Jos ei tee mieli kiivetä ylös asti, on alueella muutakin nähtävää kuten luola, jossa aikoinaan tiikereihin saattoi törmätä. Ja sisäänpääsy ei maksa mitään. Me pulitimme vain 20 bahtia sarongin lainasta, koska unohdimme ettei urheilushortseilla sovi mennä pyhään paikkaan. Lahjoituksia voi tehdä halutessaan.

Krabi Townin iltamarkkinat olivat suuret ja täynnä elämää. Esimerkiksi ruokakojuja oli vaikka minkälaisia ja hinnat todella edulliset. Emme tosin syöneet mitään, sillä olimme käyneet syömässä Uno Restaurant -nimisessä ravintolassa. Hinnat eivät olleet halvimmasta päästä Thaimaassa, mutta hinta-laatusuhde oli täysi kymppi.

Tiivistetysti Krabilla riittää vajaa viikko mainiosti. Ao Nangissa aika kuluu varmasti lomailijan näkökulmasta paremmin, koska Krabi Town ei shoppailun lisäksi tarjoa kovin paljoa. Niinkuin sanottu, tekemistä sekä retkiä riittää ja ainakin meidän aikanamme täällä oli kannattavampaa tingata sopivat hinnat kadulla, kuin varata netistä ja maksaa suoraan täysi hinta. Ao Tonsain saarelle edelleen vahva suositus, jos mieli halajaa tänne reppureissun yhteydessä.