Smiling Malesia

Joskus kauan ennen kuin olimme edes lähteneet reissuun, spottasimme Twitteristä venäläisen uutistoimiston jakaman noin 15 sekunnin mittaisen videon otsikolla Worlds longest waterslide.
Yli kilometrin mittainen vesiliukumäki kiemurteli luonnon keskellä jättimäisessä seikkailupuistossa ja näytti vähintäänkin hauskalta.

Sanoista teoiksi ja reissun lähestyessä syntyi päätös, että mäkeen on päästävä osana tätä seikkailua. Näillä perusteilla lentoruletti pysähtyi Thaimaan jälkeen Malesian kohdalle. Tässä 30 miljoonan asukkaan valtioissa kohteiksi valikoituivat siis Penangin saari ennakkoon pitkälti yhden ainoan liukumäen takia, sekä maan pääkaupunki Kuala Lumpur.

THAIMAA - MALESIA

Krabilla hyppäsimme aamuviideltä taksiin ja siitä lentokentälle. Vajaan kahden tunnin lennon jälkeen laskeuduimme Kuala Lumpurin kentälle. Passintarkastus oli nopeimpia tähän mennessä. Kiirehdimme junaan, joka vei KL Sentralin joukkoliikenneterminaalille. Siellä oli tarkoitus ottaa seuraava juna Penangiin, vaan eipäs käynytkään homma niin helposti. Junat oli nimittäin myyty koko päivältä jo loppuun, vaikka kello oli vasta 12.

Meitä ohjeistettiin ottamaan metro Bandar Tasik Selatanin -bussiasemalle. Selvisimme bussiasemalle ja pysähdyimme hetkeksi ihmettelemään ihmispaljoutta. Bussilippuja myyviä kojuja oli yli 30, mutta kaikkiin oli pitkät jonot. Ei auttanut kuin asettua yhteen niistä jonottamaan. Noin kello 14 paikkeilla saimme bussliput viideltä lähtevään bussiin.

Kymmeneltä illalla saavutimme vihdoin Penangin saaren. Joku saattaa nyt miettiä, miksi emme lentäneet suoraan Thaimaasta Penangiin, mutta silloinhan kaikki olisi käynyt liian helposti.

PENANG

Taksi vei meidät bussiasemalta Georgetownin Little Indiassa sijaitsevaan Cocoa Mews Cafe and Homestayhin. Vastassa oli mukava omistaja, joka soitteli kitaraa iltahämärässä. Koko päivän jatkunut kulkuvälineiden vaihto oli vienyt meistä kaikki mehut, joten heitimme rinkkamme pieneen huoneeseemme ja lähdimme intialaisen ruoan tuoksun perässä kadulle. Päädyimme kojulle, jonka ympärille pystytetyt pöydät olivat täynnä ihmisiä. Lautasillemme ladottiin riisiä, muutamaa erilaista currya ja kurkkua. Nam.

Ennakkoon Penangissa kiehtoi vesiliukumäki... osavaltion pääkaupunki Georgetown oli toki myös ihan ookoo. Unescon maailmanperintökohde ja rakennuksia 1900-luvun alun siirtomaa-ajoilta sekä joka puolella kukkiva katutaide. Sekoitus uutta ja vanhaa, sillä itse Georgetownissa asuu noin 700 000 ihmistä. Modernimmalla metropolialueella, jossa kontrasti vaihtuu vanhan kaupungin estetiikasta pilvenpiirtäjiin ja hotelleihin, ihmisiä bungaa 2-3 miljoonaa. Jonkin verran on matkaa Aasiassa takana ja jos jotkut paikat toistavat itseään, tämä onkin sitten jotain täysin erilaista.

Majoituimme intialaisella alueella, joka muuten oli oikeasti tosi jees. Ensimmäisenä aamuna söimme aamupalaa muutaman korttelin päässä kiinalaisessa keittiössä ja löysimme itsemme kaupasta, mikä sijaitsi pientä moskeijaa vastapäätä. Joten jos infrasduktuuri tarjoili vanhan ja uuden sekoitusta, niin vaikutti kulttuurijakauma hyvin samantyyppiseltä.

Emme katsoneet etukäteen mitään karttoja, vaan kävelimme vain pitkin katuja. Suosittuja katumaalauksia löytyi helposti. Välillä taidetta sai ihastella rauhassa, väliin taas joutui odottamaan kunnes kymmenenpäinen joukko turisteja oli vuorotellen istunut pyörän päällä kuvaa varten Kids on bicycle -teoksen edessä. Paikoin vanhan Georgetownin kauneus hiveli silmää ja mm. Art lane oli siisti!

Vanhan kaupunginosan jälkeen pystyi suoraan astumaan kauppakeskuksiin sisälle. Kävimme Grabilla vielä yhdellä suosituimmista ostoskeskuksista, joka sijaitsi hieman kauempana. Kaikenlaista halpaa roinaa ne olivat kaikki pullollaan. Ja myös esimerkiksi halpaa ja todella herkullista sushia.

Pitkän päivän jälkeen painelimme hostelliin nukkumaan. Aamulla nautimme omistajan tarjoamaa ilmaista aamupalaa, johon kuului paikallista nuudelisettiä, banaanipalloja yms. Seuraavaksi oli vihdoin aika suunnata siihen perkeleen vesiliukumäkeen ja Escape Parkiin. Kävelimme majapaikkamme viereiselle kadulle odottelemaan bussia. Nousimme bussiin numero 101 ja maksoimme 3,80 ringin liput. Tuo hinta muuten hyvitetään Escapessa, eli kannattaa pitää kuitti tallella. Bussimatka oli aika pitkä, koska pysäkkejä tuntui välillä olevan kymmenen metrin välein.

Perillä syötimme porttiin koodin, koska olimme ostaneet liput ennakkoon netistä. Se on kannattavaa, koska lipun voi saada netistä jopa puolet halvemmalla hinnalla. Vaihdoimme uima-asut ja hyppäsimme hiihtohissiin, joka vei meidät maailman pisimmälle vesiliukumäelle. Vihdoin.

Yli kilometrin liu'un ja maisemien ihastelun jälkeen kävimme muissakin mäissä hurjastelemassa. Yksi suosituin kohde vesipuiston puolella oli selvästi aaltoallas, jossa suuri pallo pompahdellen loi välillä aika suuriakin aaltoja. Kyseinen allas oli kokoajan pullollaan pelastusliivit päällä kelluvia aasialaisturisteja :D Meidän näkövinkkelistä alueella oli kauniisti sanottuna kyllä hieman mielenkiintoisempaakin koettavaa.

Vesipuisto-osuuden jälkeen vaihdoimme seikkailupuolelle. Rohkeutta koeteltiin muun muuassa vatsanpohjasta riipaisevassa slingshotissa, jäätävässä korkealla nousevassa "keinussa" ja hirveätä vauhtia kiitävässä rengaslaskussa. Viimeisin noista sai jo oikeasti ajattelemaan, että onko tämä ihan turvallista..

Escape Park oli rahan väärti ja varmasti jos tänne vielä tulee uudestaan suunnattua, vierähtää yksi päivä jälleen tässä teemapuistossa. Henkilökunta oli muuten todella ystävällistä kautta linjan, tosin se tuntuu olevan yleinen tapa ympäri Malesiaa. Englanti taipuu monella erinomaisesti ja klassinen paikallinen on sympaattisuuden perikuva.

Tiivistetysti, Penang ja ylipäätään Malesia ylittivät odotuksemme. Penang on mielestämme hyvin monipuolinen mesta, sieltä löytyy suurkaupunkimaisia ostareita, vanhaa kaupunkia, merenrantoja ja ties mitä muuta. Suosittelemme lämpöisesti ottamaan suunnan tänne päin maailmaa!