Hondalla läpi Huen

HANOI - HUE

Pääkaupunki jäi taakse, ja suoritimme seuraavan siirtymän tällä kertaa lentäen. Välimatkaa Hueen nimittäin kertyy noin 700 kilometriä, joten bussimatka olisi taas kaivannut hiukan jo tutuksi tullutta sisua. Tosin lentoliput olivat oikein edulliset ja maksoimme niistä mielellämme. Lentokin kesti vain tunnin, joskin se lähti kaksi tuntia myöhässä.

Olimme etukäteen hommanneet majoittajan kautta kyydin kentältä itse majoituspaikkaan, ja lennon laskeuduttua pääsimme hyvin nopeasti perille Hue Loving Homestay -nimiseen söpöön majataloon. Paikkaa pyöritti nuorehko paikallinen nainen, jolla oli pari mukavaa pientä poikaa. Varsinkin isompaan meistä he purkivat ylimääräistä energiaansa aina paikan tullen. Tunnelma oli muutenkin kuin olisimme olleet osa perhettä, ja he olivat meille todella mukavia. Huone oli siisti ja iso, skoban sai päiväksi muutamalla eurolla ja näimme kaupungin oikein hyvin naisen meille luovuttaman kartan avulla. Ja tietysti kaiken kruunasi huoneen hintaan kuulunut maukas aamupala!

Keski-Vietnamissa sijaitseva Hue on ollut Vietnamin kuninkaiden viimeinen kotikaupunki, josta kertoo hyvin mm. siellä sijaitsevan vanha kuninkaallisen linnoituksen sisälle rakennettu palatsialue, ns. Kielletty kaupunki.  Nähtävyyksiä tuntui muutenkin olevan runsaasti, ja niiden ympärillä kiinalaisturistien määrä oli jälleen paikoitellen huvittava. Muuten meno oli yllättävänkin paikallista. Perfume-joki jakaa kaupungin kahteen osaan, toisella puolella on ravintolat, hotellit, baarit ja keskusta yms. Toiselle puolelle jää mm kielletty kaupunki ja muutama muu nähtävyys. Joen voi ylittää useammasta kohtaa siltojen avulla.

Pysähdyimme Huessa alkuun kahdeksi yöksi, joten meillä oli yksi kokonainen päivä aikaa tehdä johtopäätös, vietämmekö täällä vielä kolmannenkin yön. Lähdimme aamusta liikkeelle ja kiersimme kaupunkia koko päivän skoballa, tarkkaan ottaen Honda Wave -mallin kaksipyöräisellä, mikä muuten on Kaakkois-Aasiassa sitten aivan jokaisella. Kun päivän päätteeksi istahdimme sushille, erittäin laadukkaaseen japanilaiseen ravintolaan, jota majatalon omistaja oli suositellut, tulimme siihen lopputulokseen, että Hue on viehättävä paikka ja tänne voisi helposti jäädä. Parhaat palat kaupungista oli kuitenkin tuon yhden päivän aikana nähty, joten pari yötä riitti tällä kertaa mainiosti. Lisäksi meillä oli viimeisenä aamuna mahdollisuus jatkaa matkaa bussilla, joka pysähtyy muutamissa upeissa paikoissa ennen seuraavaa kaupunkia ja päätimme katsoa tämän kortin.

Alla pieni paketti kaupungin mielenkiintoisimmista nähtävyyksistä, sekä maisemien täyteinen bussimatka Huesta Hoi An:iin.

Kielletyn kaupungin muurien sisälle piiloutui erilaisia temppeleitä, puutarhoja ja palatseja. Alue on todella laaja, ja siellä kierrellessä tallaa helposti useampia kilometrejä. Kannattaa ehdottomasti vierailla Kiellettyssä kaupungissa, joka on vaikuttava ja kaunis. Meillä vierähti tunteja ihmetellen tuota Vietnamin historiallista helmeä.

Seuraavaksi suuntasimme etsimään jotain vähän jännempää. Poistuimme keskustasta, kohti hylättyä vesipuistoa. Ajelimme kartan mukaan, mutta pari kilometriä ennen kohdetta oli portit suljettu ja portilla seisoi vartija. Iso kyltti kielsi hyvin selkokielisesti alueella vierailun. Veimme skootterin parkkiin ja kävelimme portille, jolloin vartija ilmoitti hinnan ja näytti portin vierestä lähtevää polkua. Maksoimme sisäänpääsyn ja lähdimme kävelemään. Pian saavuimme järvelle, jonka keskellä seisoi rapistunut suuri lohikäärme. Ilma oli tuulinen ja harmaa, joten se teki paikasta vielä karmivamman. Jännittyneinä kiersimme järven ja löysimme sen varrelta allasosaston ja vesiliukumäkiä. Altaat olivat täynnä tummaa vettä ja ties mitä muita hirveyksiä.. Alueella oli myös pieni katsomo, jonka edessä oli jonkin näköinen allas. Meille selvisi jälkeenpäin, että siellä oli pidetty krokotiilejä, jotka oli haettu vasta pari vuotta sitten alueelta pois.. Paikasta tuli kaiken kaikkiaan hieman kauhuelokuvan omainen fiilis.

Vierailimme vielä Kielletyn kaupungin lähistöllä sijaitsevassa Thien Mu Pagodassa, jota majoituksemme omistaja oli suositellut. Pagodan ympärillä on kaunis puutarha ja takana temppeli. Alueella on aikoinaan asunut kuuluisa munkki, joka protestina poltti itsensä elävältä. Lisäksi varsinkin tämä paikka tuntui kiinnostavan kiinalaisia kummallisen paljon!

HUE - HOI AN TOUR

Tosiaan valitsimme tavallisen neljän tunnin bussirupeaman sijaan kuuden tunnin matkan nähtävyyksillä. Matkallemme sijoittui neljä paikkaa, joista ensimmäinen oli vanha silta ja sillan ympärillä oleva pieni kylä. Thanh Toan -silta rakennettiin levähdyspaikaksi matkailijoille. Sen takia se muistuttaa kauempaa katsottuna pientä taloa. Itse kylä oli mukava pala paikallista arkea.

Toisena kohteena oli Lang Co -beach. Näin joulukuussa pohjois-Vietnamissa on talvi, joten meri kuohusi harmaana ja oppaan kuvailema kuvankaunis ranta oli siirtynyt talviunille. Pari minuuttia katselimme merta ja menimme bussiin torkkumaan.

Hetken torkkumisen jälkeen saavuimme Hai Van Passille, luonnon muodostamalle rajalle, jonka toiselle puolelle jää Hue ja toisella puolella odottaa Da Nang. Ajelimme tiheän metsän peittämien vuorien välissä serpenttiinitietä ylöspäin, ja näkymät olivat huikeat. Meri kellui kaukana alhaalla, ja pysähdyimme vuorella sijaitsevalle pysähdyspaikalle kuvaamaan maisemia.

Jatkoimme vielä Marble Mountainille. Se koostuu viidestä vuoresta, joiden alueella on luolia ja temppeleitä. Aikaa meillä oli valitettavasti todella rajoitetusti, nimittäin vain tunnin verran. Alueella olisi voinut helposti viettää melkein koko päivän! Alussa voi valita muuten portaiden sijaan myös hissin, joka vie suoraan ylös vuorelle :D. Me kerkesimme nähdä vain murto-osan ja vierailimme Pagodassa ja yhdessä luolassa. Vaikka paikan päällä oli muitakin turisteja, oli tunnelma ihanan rento ja luolassa sai ihastella patsaita ihan rauhassa. Luonto yllätti kauneudellaan, vaikka vuoren välittömässä läheisyydessä on kaupunki.

Viimeinen pysäkki oli Hoi An ja seuraava majapaikka.