Hanoi... Rocks?

Kambodzan ja Laosin vanavedessä vierailu vanhassa Indokiinassa päättyy Vietnamiin. Ajatuksena olisi kulkea miltei 100 miljoonan asukkaan tasavalta aina Hanoista ja Halong Baystä maan eteläosassa sijaitsevaan Ho Chi Minhiin asti.

Jos Laos oli meille suhteellisen tuntematon etukäteen, on lähtökohdat Vietnamin suhteen hiukan erilaiset. Jo pelkästään moni tuttavapiiristämme on vieraillut useasti maassa ja olemme kuulleet paljon asioita, sekä hyviä että huonoja. Tässäkin maassa on aikanaan sodittu rankasti monen valtion toimesta ja vaikutukset ovat olleet kulttuurillisesti kauas kantoisia ja näiden seurauksena maasta tuli virallisesti kommunistinen. Monessa paikassa vilkkuva yksinäinen tähti symboloi koko järjestelmää. Odotukset ovat kuitenkin korkealla ja suunnitelmissa olisi viettää myös joulu täällä! Uhka vai mahdollisuus?

Tähän mennessä reissu on ollut upea kokonaisuus, eikä kaikkea kokemaamme vielä edes tajua. Näin ollen nyt edessä olevat neljä viikkoa Vietnamissa tulevat jälleen kuin leijumaan nopeasti ohi. Tällä neljän viikon taktiikalla olemme pelanneet läpi myös muutaman aikaisemmista kohteistamme, Balin ja Thaimaan.

LAOS - VIETNAM (HANOI)

Etukäteen netistä haettu viisumi mahdollisti jälleen kerran nopean maahanpääsyn, kun laskeuduimme Noi Bain kansainväliselle lentokentälle. Taksi Grabin avulla ja ruuhkineen noin tunnin matkanteon jälkeen saavuimme perille Hanoin keskustaan. Hostellimme sijaitsi Old Quarterilla, joka oli mielestämme parasta Hanoita. Amazing Hostel -nimeä kantanut paikka oli oikein hyvä ja kun laskee veloituksen yhdeltä yöltä per naama, ei sillä pääse edes kotikaupungissamme Tampereella bussiin. Lisäksi tarjolla oli laadukkaita retkiä, ilmaista bisseä joka päivä kello 18-19 ja lämmin vesi suihkussa sekä letkeetä porukkaa. Suositus kaikille Hanoissa rinkka selässä vieraileville.

Juteltuamme ensimmäisenä iltana paikan ilmeisesti omistajan kanssa, lopputuloksena päätimme, että 3 yötä varmaan riittää. Hanoi on Vietnamin pääkaupunki, ja kahdeksan miljoonaa ihmistä sekä kuusi miljoonaa skootteria varmisti sekavan liikenteen, kaupungin ollessa muutenkin paikoitellen aika labyrintti. Joistain suurkaupungeista on tähän mennessä tullut hyvä ja mielenkiintoinen viba, mutta jotenkin juuri Hanoi ei alusta asti ollut mitenkään kovin puoleensa vetävä. Toki eläväinen kansa saa välillä arjen kaduilla näyttämään yllättävänkin leppoisalta ja joka ilta kadut täyttyvät paikaillisista yhdessä illastavista ihmisistä.

Lisäksi ravintoloita, kahviloita, pubeja ja ostosmahdollisuuksia on tarjolla paljon.. mutta jotenkin vain.. ääh. Ehkä jos takana ei olisi niin paljon kaikkea muuta nähtyä ja koettua, olisi Hanoikin saattanut näyttäytyä positiivisessa valossa. Vanhat rakennukset silti hurmasivat meidät jälleen kerran.

Mutta löpinät sikseen, tekemistä kuitenkin riitti pariksi päiväksi aamusta iltaan ja niin sanotusti jämäkässä rytmissä. Ja vaikka meille maalautui kaupungista ehkä hieman negatiivinen luonne, oli siellä muutamia ihan siistejäkin juttuja! Sekä tietysti todella kaunis päivä Halong Baylla, turistivallankumouksen absoluuttisessa polttopisteessä.

Hanoin tutkimisen aloitimme kuuluisalta Long Bien -sillalta. Noin kaksi ja puoli kilometriä pitkä vanha rautainen silta oli kieltämättä kaunis, mutta jäätävän skootterimeren peittämä, ja siksi sitä pitkin kävely ei ollut kauhean nautinnollista. Saasteet olivat järkyttävät ja ensimmäistä kertaa Aasian reissulla olisi tehnyt mieli turvautua hengityssuojaimeen. Sillalta oli kieltämättä hienot näkymät eripuolille Hanoita.

Saasteiden jälkeen kaipasimme hieman lähemmäs luontoa. Lähdimme katsomaan Hoan Kiem -järveä, joka sijaitsee lähellä Hanoin vanhaa aluetta. Paikalle olisi ollut ehkä parempi suunnata aamulla, jolloin pienen järven ympärillä järjestetään monenlaista aktiviteettiä, esimerkiksi tanssia. Iltaisin siellä voi mennä katselemaan vesinukketeatteria. Me olimme paikalla puolenpäivän aikaan, joten päädyimme vain kiertelemään järveä.

Seuraavaksi oli tarkoitus saada annostus historiaa. Kävelimme järveltä lyhyen matkan Hoa Lo -vankilamuseoon.  Alkuperäisestä vankilasta ei ollut enää jäljellä kuin murto-osa , jossa nykyinen museo siis sijaitsee. Suurimassa roolissa oli Vietnamin itsenäistyminen Ranskalta, ja kyseisessä paikassa oli ollut vangittuna vallankumouksellisia vietnamilaisia. Museossa pääsee myös oppimaan Vietnamin ja USA:n välisestä sodasta, sillä siihen aikaan vankilassa majaili USA:n kiinniotettuja sotilaita, pääosin alas ammuttuja pilotteja.

Tapahtumarikkaan aamupäivän jälkeen oli hyvä rauhoittua kahvin ja patongin merkeissä Hanoin Train Streetin varteen. Train Street on siis kaupungin läpäisevä kapeahko katu, jota pitkin iltaisin puksuttaa juna. Mielestämme Train Street oli helposti Hanoin hienoin nähtävyys, ja palasimmekin illalla sen ääreen illalliselle ja katselemaan junan ahdasta matkaa rakennusten välissä.

'

Kävimme myös katsomassa Vietnamin vanhan presidentin, Ho Tsi Minhin viimeistä leposijaa. Mausoleumi sijaitsi vähän matkan päässä old quarterista. Tähän oli hyvä päättää kierros Hanoissa ja suunnata lepäämään ennen seuraavan päivän retkeä Halong Baylle. Vaan jäivät lepäämiset hiukan ohuelle, sillä huonetoverimme eivät olleet nukkumistuulella, vaan heillä oli jotkut ihan muut hommat mielessä.. Hostelliasumisen huonoja puolia.

HALONG BAY

Aamuyhdeksältä hyppäsimme minivanin kyytiin ja matkamme Halong Baylle alkoi. Halong Bay, suomennettuna Halonginlahti, koostuu yli tuhannesta pienestä saaresta. Matka Hanoista sinne kestää noin kaksi ja puoli tuntia. Menomatka taittui nopeasti niskat ahdingossa takapenkillä torkkuen. Pian nousimmekin jo turisteja täyteen ahdettuun veneeseen. Katselimme menoa hetken hämmentyneenä, mutta päätimme ottaa retkestä silti ilon irti.

Vene taittoi merta tasaisen tappavaa tahtia, ja ihastelimme jyrkkiä pieniä saaria, joita vaikutti olevan loputon määrä. Loputon määrä oli myös muita veneitä, joihin päästiin aina pysähdyttäessä törmäilemään mukavasti. Ensimmäinen pysähdyksemme olikin Ti Top -saari, jossa oli näköalapaikka. Näköalat oli juu kauniit, mutta neljäsataa porrasta ja kahdeksansataa turistia ei ollut mikään toimivin yhdistelmä..

Kävimme myös suuressa luolassa, jota oppaamme kutsui Surprice Caveksi, koska se kuulemma yllättää kävijät mahtavuudellaan. Oikealta nimeltään Sung Sot cave oli itseasiassa aika hieno ja onneksemme siellä ei ollut meidän ryhmämme lisäksi kuin yksi ryhmä paikalla, eli mestoihin sai tutustua rauhakseen.

Aktiviteettinä retkellä oli joko bambuveneessä keikkumista tai kiivastahtinen kajakkiretki. Valitsimme bambuveneen, koska auringoista huolimatta sää oli aika viileä, emmekä halunneet kastua.   Lisäksi kajakki tuli jo Thaimaassa sen verran tutuksi, että joku muu sai soutaa välillä. Veneen soutaja vei meidät kauniille lahdelle, jossa kaikui kiinalaisturistien laulu. Kokemus sekin.

Halong Bay oli kuten aiemmin sanottu, todella kaunis, mutta kokemuksena se ei ollut ehkä meidän makuumme. Se oli helposti turistein juttu, mitä olimme tähän mennessä reissullamme tehneet. Silti olemme tyytyväisiä, että pääsimme käymään siellä ja näkemään ne huikeat maisemat. Oppaamme kertoi, että joskus lahdella on meressä todella paljon roskaa, mutta me emme onneksi nähneet sellaista missään kohtaa. Halong Baylla onkin tiukennettu muovin tuomista, ja esimerkiksi muovisesta vesipullosta voi siellä saada sakot. Saarilla oli esimerkiksi myynnissä ainoastaan lasipulloissa vettä. Lahdella on myös kuvattu kohtauksia useisiin elokuviin, kuten esimerkiksi King Kongiin.