Räätäleitä, rantaviivaa ja Vietnamilaista futiskulttuuria!

HUE - HOI AN

Upeita maisemia tarjonnut bussimatka Huesta siis päättyi suurin piirtein keskellä Vietnamia sijaitsevaan Hoi Anin kaupunkiin. Hieno vanha kaupunki ja käsityöläisyys sekä useat todella laadukkaat räätälit sävyttävät tätä Unescon maailmanperintökohdetta. Paikka oli joskus suuri kauppapaikka kiinalaisten sekä japanilaisten keskuudessa, joten edellä mainitut asiat ovat varmasti osa sitä perintöä. Turistit ovat löytäneet kyllä tämänkin paikan, mutta odotimme silti, että ehkäpä paikka kätkee sisäänsä vielä jotain paikallistakin.

Meidän hotelli, Rice River Villa, oli vartin kävelymatkan päässä vanhasta kaupungista. Jälleen kerran hinta-laatu -suhteeltaan 5/5. Paikka sijaitsi rauhallisen peltoaukean laidassa, ja aamupala sekä uima-allas kuuluivat pakettiin. Uimaan emme tosin mennneet verrattain viileän sään vuoksi. Hotelli tarjosi myös polkupyörät käyttöön ilmaiseksi, mutta kun kyseessä oli näin kaunis kokonaisuus, niin kävely oli paras vaihtoehto.

Ensimmäinen ilta kului paikallisesssa ravintolassa, futishuuman keskellä. Aasiassa on näet käynnissä Southeast Asian Gamesit, jotka koostuvat monesta eri urheilulajista. Kilpailuun ottaa osaa 11 eri Kaakkois-Aasian maata. Jalkapallo tuntuu olevan täällä kaikenikäisten keskuudessa kova juttu, ja oli mahtavaa seurata vietnamilaisessa kisakatsomossa, kun Vietnamin alle 23-vuotiaat miehet ottivat mittaa Kambodzan vastaavista. Fiilis oli huikea, ja Vietnamin tehdessä maalin kaljatuopit kilisivät hirvittävän melun saattelemana. Paikalliset ottivat myös meidät täysin omakseen pelin lomassa ja tuntui kuin olisimme olleet 90 minuuttia osa heitä! Kyseessä oli siis välierä, jonka Vietnam vei nimiinsä 4-0 ja pelaa näinollen tulevana tiistaina finaalissa Indonesiaa vastaan. Toivottavasti löydämme itsemme silloin vastaavanlaisesta katsomosta.

Aamulla lähdimme tutustumaan Hoi Anin vanhaan kaupunkiin. Paikkaan tarvitsee ostaa lippu, jolla pääsee itse vanhan kaupungin lisäksi myös viiteen erilaiseen kohteeseen kuten vanhoihin taloihin, museoon tai palatseihin. Jotkut buddhatemppelit, joissa vierailimme olivat kieltämättä todella hienoja yksityiskohtineen  Hoi An on tunnettu räätäleistään, joidenka liikkeitä löytyy pitkin kaupunkia. Myös nahkatuotteet ja niiden teettäminen on siellä edullista. Näitä nahka- ja räätäliliikkeitä löytyi myös vanhasta kaupungista pilvin pimein, ja vierailimmekin muutamassa. Ostokset jäivät vähemmälle, koska molempien rinkat ovat vähintäänkin täynnä  Myös käsitöitä, kuten värikkäitä, paperisia valaisimia löytyy rutkasti. Vanhoihin rakennuksiin tehdyt söpöt kahvilat ja ravintolat notkuivat rauhallisesta tunnelmasta nauttivia turisteja. Mekin istuimme kyseisissä muutamaan otteeseen ja meininki oli todella rento, vaikka välillä Vietnamin omaisesti ohi kaahasi muutama skootteri.

Illalla päädyimme tilaamaan Grabilla huoneeseemme ruokaa pitkän päivän päätteksi. Valitsimme banh mit eli täytetyt sämpylät. Isompi otti vielä hampurilaisen ja ranskalaiset, ettei vahingossa jää nälkä. Hintaa koko setille tuli noin 5e, sämpylät olivat esimerkiksi 1e kappale. Tuotteet tulivat todella nopeasti, ja sämpylät olivat helposti parhaat mitä olimme tähän mennessä Aasiassa syöneet! Eikä ihmekään, että sämpyläpusseja koristi muuan Anthony Bourdain. Banh Mi Phu Ong -nimeä kantava ravintola hurmasi meidätkin niin kovin, että kävimme siellä vielä seuraavana päivänä lounaalla.

Hoi An oli erittäin kaunis, se ilmeni jo hotellihuoneestamme aukeavasta maisemasta: Riisipelto, jossa buffalot laidunsivat ja jonka keskellä mutkitteli joki . Me voimme todella suositella Hoi Anissa vierailua. Kaksi yötä riitti hyvin, mutta olisihan siellä kauemminkin viihtynyt!

HOI AN - NHA TRANG

Siirryimme noin 500 kilometriä etelään, Nha Trangiin. Matka taitettiin jälleen Sleeper Busilla, mutta tällä kertaa kaikki ei ollutkaan niin kivutonta. Bussi oli Kambodzan vastaavaan verrattuna aika surkea, ja esimerkiksi osa paikallisista joutui makaamaan lattialla, kun kaikille ei riittänyt paikkoja. Vessatauoista ei ollut bussin (kauniisti sanottuna töykeä) henkilökunta edes kuullut ja pissalle päästiin vasta, kun joku nuori tyttö itkusilmässä ilmoitti, että vessaan pitää ihan oikeasti päästä heti.

Puoli neljältä aamulla havahduimme koiranunesta siihen, että olimme perillä. Kamat kasaan ja eikun hyeenojen kitaan! (Hyeena, tunnetaan myös nimellä Aamuyöllä kalliilla hinnoilla pelotteleva taksikuski) Eivaan, jos jotain ollaan täällä reissulla opittu, on se, että kyydin hinta kannatta tarkistaa Grabilla. Jälleen Grab voitti, ja lähdimme majoitukseemme Ibeach-hotelliin. Saimme onneksi heti kapselit, joissa nukuimme kunnes huoneemme oli valmis puolilta päivin. Huone ei ollutkaan ihan kuten kuvissa, ja äänieristyksestä ei ollut tietoakaan. Tyydyimme kohtaloomme ja lähdimme myöhäiselle aamupalalle kahvilaan ja siitä tutkimaan kaupunkia.

Hotelimme sijainti sentään oli mielestämme aika jees, sillä kävelymatkan päässä oli paljon paikallisia ravintoloita, kauppoja ja paikallinen suuri Dam Market. Dam Marketista löydät vaatteita, mausteita ja tavaraa vähintäänkin niin paljon, että niillä sisustaisi jokaisen suomalaisen kodin lattiasta kattoon. Löysimme sieltä sekamelskasta silti pari ihan hyvääkin juttua kotiin vietäväksi.

Kävellen pääsi myös helposti Nha Trang Center -ostoskeskukseen, joka muistutti enemmän Sokosta kuin ostaria. Ylhäällä olevasta ravintolatasosta löytyi kyllä hienot näkymät ja hyvää purtavaa halvalla.

Centerin lähellä sijaitsee mielenkiintoinen, mutta pienehkö lääkäri Alexandre Yersinin museo. Yersin tunnetaan parhaiten ruttobakteerin löytämisestä.

Nha Trangista löytyi myös Long Son Pagoda, jonka tontilta löytyy suuri Buddha-patsas. Kiipesimme pelotellut 150 porrasta katsomaan valkeana hohtavaa Buddhaa ja alas kaupunkiin aukeavia maisemia. 150 porrasta tuntuu Thaimaan tiikeritemppelin jälkeen lastenleikiltä!

Long Son Pagodan jälkeen kävimme katsomassa Ponaga Towerin historiallista muistomerkkiä, alkuperäiset rakennukset ovat 800-luvulta. Ponaga Towerin rakensi aikanaan Cham-kansa, ja paikka on kunnianosoitus Po Nagar -nimiselle jumalattarelle. Myös hindulaisuuden vaikutteita löytyi.

Koimme paljon siistejä juttuja Nha Trangissa, mutta niistä ehkä hienoin oli kuitenkin jo aikaisemmin tässä blogissa mainittu Southeast Asian Games ja  alle 23 vuotiaiden miesten jalkapalloturnauksen finaali, jossa Vietnam siis kohtasi Indonesian. Maan naiset olivat aiemmin voittaneet samaisen turnauksen finaalissa Thaimaan, joten miehillä oli mahdollisuus sinetöidä tupla. Matsi pelattiin kisojen isäntämaana toimineen Filippiinien pääkaupungissa Manilassa. Joukkueet pelasivat samassa alkulohkossa sijoittuen ensimmäiseksi ja toiseksi. Ne olivat kohdanneet toisensa siis jo kertaalleen lohkovaiheessa ja jatkopeleissä voittaneet omat välieränsä selvin lukemin. Lähes ylivoimaisen turnauksen pelannut Vietnam lähti peliin selvänä ennakkosuosikkina, ja koko kaupunki eli ja hengitti illan matsia jo hyvissä ajoin.

Etsimme taas paikallisen ravintolan, joka oli ääriään myöden täynnä, mutta mahduimme vielä juuri ja juuri joukkoon. Meininki oli uskomaton, vastaavaa yhteenkuuluvuutta ja intohimoa on vaikea varmasti löytää mistään! Paikalliset olivat tuoneet mukanaan perheensä, ja he söivät ja joivat yhdessä koko ottelun ajan. Myös meille maistui paikallinen pho -keitto pelieväänä. Lisäksi meille puettiin jopa maan värejä tunnustavat nauhat. Jälleen kerran saimme olla osa isoa perhettä!

Vietnam latoi taululle lukemat 0-3 ja oli selvästi kotijoukkueena pelannutta Indonesiaa parempi. Kansanjuhla oli valmis alkamaan, ja kaupunki täyttyi skoottereista, autoista, ihmisistä ja Vietnamin lipuista. Torvet soivat, ihmiset rummuttivat kattiloita ja kaikkea mitä käsiinsä saivat. Kadut olivat aivan tukossa, ja Nha Trang oli revetä liitoksistaan. Osasimme odottaa, että mahdollinen turnauksen voitto on täällä iso juttu, mutta ei kuitenkaan ihan tällaista. Aivan huikea kokemus!

Nha Trangissa on nähtävää pariksi päiväksi ja paremmilla keleillä olisi meillä varmaan kulunut vielä yksi päivä rannalla lepäillessä. Valitettavasti Nha Trangin fasiliteetit ovat sitä luokkaa, että muutaman vuoden sisään varsinkin sesonkiaikana paikka on luultavasti turistien ruuhkauttama.