Indonesialainen rengaskierros

Pienen merimatkan päässä Balilta kaakkoon sijaitsee kolme Malaijien saariston saariryhmään kuuluvaa saarta. Nusa Lembongan, Nusa Ceningan sekä Nusa Penida. Päätimme majoittua yhdellä näistä neljä yötä, tarkoituksena vierailla kuitenkin kaikilla saarilla.

Tutkimme etukäteen mikä olisi paras vaihtoehto, valintamme osui Lembonganiin, olihan se meitä sillä hetkellä lähimpänä ja vaikutti sopivan pieneltä ja erittäin kauniilta saarelta Intian valtamerellä.

NUSA DUA - NUSA LEMBONGAN

Kun Nusa Dua oli aika jättää taakse, ikuisesti hymyilevä Gede oli jälleen kerran ajoissa paikalla, istuen keskellä guesthousen pihaan pystytettyä katosta. Ensimmäinen määränpää oli Sanurissa sijaitseva satama, jonne liikenne huomioden kesti ajomatka noin 45 minuuttia. Kuljettajamme Gede oli hoitanut meille valmiiksi liput saarelle liikennöivään speedboatiin.

Siirtymisemme saarelle muodostui näistä 5 kohdasta:

1. Liput Varaa veneliput netistä, pyydä majapaikkasi henkilöä auttamaan lipun ostossa tai osta suoraan satamasta. Monelta firmalta ei voi varata seuraavalle päivälle, vaan varaus pitää tehdä viimeistään kahta päivää ennen. Satamasta ostaessa voi yrittää tinkiä hinnasta.

2. Hinta Me maksoimme meno-paluu lipuista 400k=25,85e per lippu ja saimme jättää paluupäivän avoimeksi. Tämän pitäisi olla hyvä hinta, kun vertailimme hintoja netistä. Käytimme "DreamBeach express"-nimistä firmaa.

3. Matka Matkasimme ensin taksilla Sanurin satamaan. Jotkut venepalvelut tarjoavat lipun hintaan myös noudon hotellilta sekä viennin uudelle hotellille, kunhan hotelli sijaitsee hakualueella. Veneeseen noustessa joutuu kulkemaan meressä, eli sandaalit jalkaan ja mielellään myös shortsit. Venematka kesti noin 30 minuuttia ja oli tavallista merenkulkua, eli vene hieman hyppi, mutta se ei meitä haitannut.

4. Kohteessa Nousimme veneestä Mushroom bayssa ja saimme rinkkamme. Meitä oli vastassa kuski, joka vei meidät kojulle, jossa maksettiin maihin noususta. Hinta oli 25k=1,62e per hlö. Sen jälkeen saimme kyydin hotellille.

5 Paluu Jos ostaa avoimen lipun, täytyy firmalle ilmoittaa paluumatkapäivä ja -aika ainakin pari tuntia ennen paluuta. Me ilmoitimme jo päivää ennen valitsemamme ajan ja saimme viestin, että odotelkaa tuntia ennen veneen lähtöä, niin haemme teidät hotellilta. Kätevää!

Puolen tunnin merimatkan jälkeen oli aika selvittää, millaisia saaret oikeasti ovat sekä riittääkö kohteessa 4 yötä ja 5 päivää. Rinkat selässä hyppäsimme pienen paikallisen kuorma-auton lavalle ja olimme viidessä minuutissa Guesthousella. Heti saavuttuamme respaan mukava omistaja tervehti meitä ystävällisesti ja kävi tekemässä kylmät mehut. Samalla syntyi ensivaikutelma, joka majapaikan lisäksi päti koko saaren mentaliteettiin: mistään ei tarvitse eikä kannata stressata.

Guesthousen alue ja meidän bungalow olivat todella siistejä, viihtyisiä ja paratiisin henkeä noudattaen suunniteltuja. Tästä iso plussa heti alkuun. Hotellin omistaja tiedusteli, tarvitsemmeko
skootteria käyttöön. Otimme tarjouksen vastaan ja lähdimme tutkimaan saarta.

Kauniita maisemia riitti. Ajelimme "Devil's Tear" -nimiselle paikalle todistamaan meren mahtia. Siellä vesi löi oikeasti pitkin kallioita korkealle, jopa niin korkealle, että Joona sai sateen niskaan. Paikalla oli jonkun verran muutakin porukkaa, mutta menimme vähän syrjempään nauttimaan juomista ja maisemista ihan rauhassa. Ajoimme takaisin guesthouselle vaaleanpunaisessa auringonlaskussa kevyt merituuli hiuksissa. Kaipuu siitä palaa varmasti viimeistään kotimaan arjessa.

Seuraavat päivät hujahtivat ohi nopeasti, kun kiertelimme Lembonganin viereisiä saaria: Nusa Ceningania sekä Nusa Penidaa. Parin päivän tiukan aikataulun jälkeen oli aika pyhittää seuraavat hetket Lembonganin rennolle elämälle.

Nusa Lembonganilla oli ihana ajella pikku skootterillamme pitkin kyliä. Rantakadulla oli jonkun verran turistiravintoloita, mutta pääsääntöisesti turismi ei ole vielä vallannut paikkaa, ainakaan meidän mielestämme. Ajelimme toiseen kylään pitkin korkeita kukkuloita, ihastellen maisemia.

Guesthousen omistaja vinkkasi myös salaisesta rannasta, jossa pääsee uimaan. Hän selitti, että kylän kahdella isolla rannalla on liikaa veneitä, eikä uiminen ole siksi mukavaa. Saavuimme kauniille rannalle, jossa oli meidän lisäksi vain pari muuta. Viihdyimme kuumalla rannalla monta tuntia lukien ja rentoutuen, ja välissä tuntui vapauttavalle heittäytyä viileän meriveden vietäväksi.

Tiivistetysti, Nusa Lembongan voitti meidät puolelleen. Meininki oli rentoa, ihmiset mukavia ja auttavaisia, ja aika kului kuin siivillä. Kaupat olivat pieniä, eli niissä hinnat olivat hieman kalliimpia kun Balilla. Ravintolat, joissa kävimme ja valitsemamme majoitus olivat edullisia. Täälläkin suosimme paikallista ruokaa.

Ravintolavinkkejä:

Soka Warung
Sijaitsee lähellä Mushroom beachia ,ja meidän majoituksesta paikkaan käveli muutamassa minuutissa. Tarjolla indonesialaisia ruokia sekä muutama länsimaalainen annos. Täällä söimme parasta indonesialaista tähän mennessä! Mukavia työntekijöitä, edulliset hinnat ja ihania makuja. Raikas limemehu oli hyvää, siitä vahva suositus.

Masakan Padang
Sijaitsee rantakadulla, kun ajelee kohti Yellow Bridgea Mushroom Baylta päin. Tarjolla on sumatralaista ruokaa. Annos koottiin buffettyylisesti. Joonan lautaselle päätyi riisin lisäksi kahta erilaista kanaa, maissia ja sipulisalaattia. Oona taas valitsi riisin lisäksi perunaa, maissia, munakoisoa ja sipulisalaattia. Ruoan kruunasi erittäin maukkaat kastikkeet, joita kaadettiin runsaasti riisin päälle. Hinta ja annoskoot olivat kohdallaan!