Pieni puhallus vuoristossa

LOVINA - BEDUGUL

Matka Lovinaan kulki Bedugul-nimisen vuoristokylän kautta. Vuorien väliin levittäytyvä Bedugul on pieni ja kaunis paikka 1500 metrin korkeudessa. Kylässä sijaitsee myös isoon kraateriin muodostunut vuoristojärvi, Lake Bratan. Päätimme jo menomatkalla Lovinaan, että paluumatkalla jäämme bussista tässä kylässä ja tutustumme paikkaan paremmin muutaman päivän. Buukkasimme paikallisesta hostellista kaksi yötä todella edullisesti. Majoitus oli yksi edullisimpia tähän mennessä, silti kahden hengen dorm room oli siisti ja käytännöllinen.

Paikkana Bedugul oli juuri sellainen kuin etukäteen olimme kuvitelleet. Vuoristoa peittävä vihreä puusto, järvi sekä mahtavat maisemat vuoristoteillä tekivät tästä kylästä yhden viihtyisimmistä paikoista, joissa olimme käyneet. Lähistöllä oli muutama kiinnostava paikka, missä päätimme vierailla. Tässäkin hostellissa vuokrasimme paikan omistajilta skootterin liikkumista varten.

Skootteri alle ja suunnaksi Ulun Danu Beratanin temppelialue, joka on rakennettu 1700-luvulla hindujen pyhän kolminaisuuden (Brahma-Vishnu-Shiva) sekä järven jumalan kunniaksi (Dewi Danu). Paikka koostui meidän käsittääksemme useammasta pienestä temppelistä. Alueella oli mukava kierrellä suhteellisen rauhassa, jos vertaa esimerkiksi Ubud-retken temppeleihin. Istahdimme vanhoille kivipenkeille katselemaan vuorien välissä kimmeltävää järveä.

Ajelimme ympäri järveä etsien toista temppelialuetta. Noh, neuvoista huolimatta emme koskaan löytäneet kyseiseen paikkaan. Se ei meitä haitannut, sillä ajellessamme ympärillämme avautui uskomattoman kauniit maalaismaisemat. Huristelimme sieltä kohti suuria portteja, mutta porttien kohdalla näimme jonon ja jälleen ihmeellisiä turisteja heilumassa porttien välissä ja päätimme jatkaa matkaamme. Huomasimme kyltin "vesiputous" ja hetken mielijohteesta lähdimme kohti kyltin osoittamaa suuntaa.

Muutaman ylä- ja alamäen jälkeen saavuimme korvat lukossa tasanteelle, josta lähti polku vesiputouksille. Niitä olikin siis kuulemma useampi! Innoissamme lähdimme tarpomaan metsikköön. Kävelymatka vesiputouksille oli noin kilometri ja paikka paikoin maasto oli hieman vaikeakulkuista. Tästä esimerkkinä se, että meitä tuli vastaan yhdessä kohtaa kaksi miestä, joista toinen oli kaatunut ja hänen ranteensa oli silmin nähden murtunut. Etenimme loppumatkan varoen. Yhtäkkiä metsän uumenista kuului kovaa veden juoksua. Edessämme avautui upea vesiputous. Ihastelimme sitä pitkän tovin, kunnes menimme katsomaan muut kolme vesiputousta. Mikään niistä muista ei yltänyt sen ensimmäisen tasolle, mutta kokonaisuudessaan paikka oli todella kaunis ja kokemisen arvoinen.

Vesiputouksien jälkeen meidän oli tarkoitus vielä käydä Bedugulin keskustassa sijaitsevassa puutarhassa, mutta päädyimmekin sen sijaan hostelliimme lepäämään. Kävelymatka vesiputouksilta takaisin oli oikeastaan pelkkää ylämäkeä ja kuumuuden sekä korkeuseron takia myös hyvin hikinen. Pian olikin jo aika heittää hyvästit Bedugulin kylälle ja hypätä jälleen Perama-tourin punavalkoiseen bussiin, kohti seuraavaa määränpäätä.

Tiivistetysti Bedugul on yksi kauneimmista paikoista, missä kumpikaan meistä on tähän menessä vieraillut. Lämpimät päivät ja mukavan viileät illat näissä vuoristomaisemissa saavat mielen nopeasti lepotilaan. Suosittelemme vierailemaan Bedugulissa, jos joskus eksyy matkustamaan esimerkiksi Lovinaan. Sieltä on helppoa ja halpaa siirtyä bussilla tähän pieneen helmeen Balin pohjoisosassa.