Ranta pohjoisessa

UBUD - LOVINA

Kuultuamme aikaisemmin taksin kuljettajalta paljon hyvää Balin pohjoisosasta alkoi sen näkeminen kiehtoa, ja valitsimme kosketuspinnaksi paikan nimeltä Lovina. Ubudista pääsi kätevästi ja edullisesti noin kolmessa tunnissa minibussilla Lovinaan. Paikallinen bussi oli yllättävän mukava ja ilmastoinnilla varustettu. Kolme tuntia meni nopeasti ja maisemat olivat verrattain todella upeita, varsinkin kun osa reitistä kiemurteli vuoriston halki.

Olimme jälleen kerran buukanneet etukäteen guesthousen nimeltä Murnis House. Huoneisto oli siisti, vessan siisteydessä toki toivomisen varaa. Paikan omistaja haki meidät linja-autoasemalta, ja hänellä olisi ollut ohjelmaa meille tarjolla noin viikoksi. Päätimme kuitenkin kuluttaa käytössämme olevat kolme päivää omilla ehdoilla. Tosin heti Lovinan linja-autoasemalle saavuttuamme paikallinen palveluita tarjoava kaveri lupautui seuraavana aamuna aikaisin kyyditsemään meidät katsomaan delfiineitä. Hintakin oli tinkaamisen jälkeen oletettavasti hyvin kilpailukykyinen. Siitä todennäköisesti kertoi myös se, että aamulla rannassa oli kaksi tämän kaverin venettä. Toisessa oli kaikki muut ja toisessa vain me kaksi. Meille jäi oletus, että muut olivat maksaneet kyydistä hiukan enemmän.

Ensimmäisenä aamuna kello soi jo reilusti ennen kuutta. Väsytti muuten perkeleesti. Linja-autoaseman kaveri oli guesthousen porteilla odottamassa, ja menimme kaikki kolme tämän skootterilla rantaan. Vain veneen kuljettaja, me kaksi ja upea auringonnousu hiljaisella merellä oli muuten viiden tähden kokemus. Pienen odottelun jälkeen olikin sitten vuorossa delfiinit, joita ui välillä aivan veneemme vieressä. Mielenkiintoista seurattavaa. Mutta.. tätä eläinlajia oli lisäksemme seuraamassa myös ainakin 30 muuta venettä, jotka lähtivät jahtaamaan delfiinejä aina siihen suuntaan, missä ne tulivat pintaan. Tästä jokainen voi vetää omat johtopäätökset. Emme lähtisi uudestaan.

Palasimme kävellen majapaikkaamme nauttimaan aamiaista. Keräsimme energiaa ja lähdimme tutkimaan Lovinan katuja, päämääränä löytää kuntosalille. Noin parinkymmenen minuutin kävelyn ja muutaman kerran harhaan mentyämme löysimme salille. Sali nimeltään Aditya Gym oli oikein hyvä ja sisäänpääsy oli edullinen. Oli aikamoinen kokemus vetää treeni salilla, jossa ei ollut ilmastointia ja ulkona asteita oli +30. Onneksi treenin jälkeen kaupasta sai ostettua kosteuttavaa juomaa, se tuli tarpeeseen.

Lovinassa oli mukavaa kävellä pitkin rantaviivaa ja välillä istahtaa katselemaan laineiden lipumista. Le minerale -niminen paikka osoittautui hyväksi ja edulliseksi paikaksi nauttia rantaelämästä. Suuri merenranta oli hiljainen ja olemattomien aaltojen takia myös hyvä ranta uimiseen. Vesi oli todella lämpöistä merivedeksi, eli se ei ollut mikään virkistävin kokemus. Rauhallisuus on avainsana Lovinassa. Ainoa huono homma on palveluiden jatkuva tuputtaminen. Esimerkiksi taksikyytejä tullaan huutelemaan koko ajan, jos yrittää kävellä edes muutaman metrin. Jaksoimme silti aina mukavasti vastata, että ei kiitos ja yleensä takaisinkin sai kohteliaan vastauksen.

Viimeisenä iltana lähdimme metsästämään illallispaikkaa. Löysimme pääkadun varrelta Warung Linan, jossa tilasimme kaksi annosta riisiä ja kahta eri kastiketta jaettavaksi. Oikein mukava ja halpa paikka. Ruoan jälkeen päädyimme katselemaan auringonlaskua, jälleen Le mineraleen. Tunnelma oli ihana, kun paikallinen pieni bändi soitti hitaita biisejä taustalla. Täydellinen lopetus rennolla viikonlopulle Lovinassa.

Tiivistetysti, Lovina on ihanan rauhallinen ja sopivan pieni paikka. Rannalta on lyhyt matka pääkadulle, jonka varresta löytyy niitä aitoja paikallisia ruokapaikkoja ja kauppoja. Hyviä majoituksia on edullisesti tarjolla ja tekemistä täälläkin varmasti riittäisi useaksi päiväksi. Lovinan vieressä kohoaa vuoristo, jossa kuuleman mukaan on yksi hienoimmista auringonnousuista tarjolla muutaman tunnin patikoinnin jälkeen.