Nusa Ceningan & Nusa Penida

Kaksi päivää ja kaksi saarta. Niin kuin olimme suunnitelleet etukäteen, vierailimme päiväretkien muodossa Nusa Ceninganilla sekä Nusa Penidalla. Meren ylittävää siltaa, Yellow Bridgeä, pitkin pääsi kätevästi skootterilla majapaikastamme Lembonganilta Nusa Ceninganille.  Nusa Penidan saavutti noin kymmenessä minuutissa meriteitse virallisen venefirman kyydillä.

NUSA CENINGAN

Saari oli hyvin pieni, mutta mielestämme sitäkin kauniimpi ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Sinne myös pääsi helposti ja nopeasti. Meillä oli alla guesthousesta vuokraamamme skootteri, jolla oli täydellistä kiertää saarella. Tie kiemurteli pääsääntöisesti meren välittömässä läheisyydessä ja meri-ilma virtasi koko kehon läpi lähes taukoamatta.

Ohi vilisevät hienot ranta-kahvilat ja turkoosi merivesi tekivät tästä pienestä saaresta upean idyllisen. Toki Ceninganissakin rakennettiin uutta ja jotkut paikat olivat eläköityneet jo vuosia takaperin. Se kuuluu täällä asiaan tietysti.

Pysähdyimme fiilistelemään The Blue Lagoonissa, jossa oli hienot kallioiset merimaisemat.

Löysimme myös sattumalta pienen salaisen rannan, johon laskeuduimme ihastelemaan turkoosia vettä. Tie secret beachille oli todella huonossa kunnossa, mutta pääsimme silti perille. Nusa Ceninganille annamme olosuhteet huomioiden arvosanaksi 4/5.

NUSA PENIDA

Nusa Penidalle pääse halvalla, kun seuraa näitä ohjeita:

1. Aja/kävele Yellow Bridgelle.

2. Osta liput virallisesta lipunmyyntikojusta, se on keskellä kaikkea, ja sitä ei voi olla huomaamatta.  Menopaluulipun hinta on 50k/hlö.

3. Odottele, kunnes veneen asiakasmäärän täytyttyä teidät kutsutaan veneeseen. Hyppää veneeseen ja 10 minuutin päästä olet mukavasti perillä.

4. Saavu takaisin satamaan klo 15,16 tai viimeistään 17. Kello viiden jälkeen vesi on liian matalalla, eikä isommat veneet enää pysty kulkemaan väliä. Me tulimme takaisin kello 15 veneellä ja silloinkin jo laskuveden aikaan.

Nusa Penidan satamassa meitä odotti heti liuta kuskeja, jotka tarjoilivat takseja tai vuokrattavia skoottereita. Päädyimme vuokraamaan skootterin satamasta hintaan 80k. Aluksi hinta oli 100k, mutta saimme onneksi tingittyä, sillä skootteri oli aika huonossa kunnossa. Penkki oli todella kova ja jalkakin laahasi maata.

Lähdimme ajamaan opasteiden mukaan kohti KelingKing beachia. Jossain kohtaa opasteet menivät hieman epäselväksi ja jouduimme ajamaan todella kamalassa kunnossa olevaa tietä pitkin monta kilometriä. Tie oli enemmän kuoppaa kuin tietä. Tämän kamalan koettelemuksen jälkeen saavuimme KelingKing beachille. Paikka oli aivan täynnä turisteja. Maisemat olivat kieltämättä todella upeat, mutta väenpaljous ja jyrkät portaat estivät meitä menemästä alas asti. Nautimme silti kauniista maisemista. Ps. Täällä pääsee eroon eväistään, jos syö niitä apinoiden läheisyydessä..

Seuraavaksi huomasimme, että kylttien mukaan Broken beach olisi lähellä. Ajelimme kohti kyseistä rantaa, kunnes löysimme itsemme keskeltä aivan jäätävää jonoa. Jonossa oli niin paljon turisteja kuljettavia autoja, ettei touhussa ollut enää mitään järkeä. Käännyimme takaisin ja lähdimme etsimään rauhallista ruokapaikkaa kaukana niistä loputtomista valkoisista autoista.

Ruoan jälkeen mieli oli taas virkeämpi ja otimme suunnaksi sataman. Harmiksemme kylteissä ja kartoissa oli mainittu vain turistikohteita, eikä satamaa. Päädyimme hetken ajeltuamme Crystal Bay -nimiseen paikkaan ja kävimme kävelemässä pitkin rantaviivaa. Siellä turistien määrä oli huomattavasti pienempi kuin KelingKing beachilla.

Paluumatkalla satamaan kyselimme ihmisiltä neuvoja, ja pian alkoi myös ilmestyä "Satama" -kylttejä eteemme. Palasimme pakarat kamalien teiden takia kipeinä takaisin Lembonganille.

Tiivistetysti, Nusa Ceningan oli pieni, mutta suloisen viihtyisä paikka. Nusa Penida oli taas jotenkin keskeneräisen oloinen. Paikka vaikutti kuvien ja maisemien perusteella hienolta kohteelta, mutta todellisuudessa tiet olivat kamalassa kunnossa, roskaa oli todella paljon ja turistien määrä loputon. Toisaalta, jos olisi yöpynyt Penidalla ja ehtinyt kierrellä rauhassa, voisi vaikutelma olla erilainen. Paluumatkalla satamaan ajoimme onneksi hieman parempia teitä, jolloin pystyi katselemaan Penidan upeita maalaismaisemia. Tällä kertaa tosin emme lämmenneet Nusa Penidalle.