Tyttöystävä rinkassa

Pitkän haaveilun jälkeen, lokakuussa 2018 päädyimme ostamaan lentoliput Singaporeen. Haaveilumme ei ollut rajoittunut vain Singaporeen, vaan mielessämme pyöri monia valtioita halki Aasian. Singapore oli vain matkamme ensimmäinen etappi. Etappi, joka sitoi meidät tekemään entistä enemmän töitä, muuttamaan elämäntapojamme ja säästämään kaiken ylimääräisen. Lentolippujen lisäksi valmistelujen tärkein osuus Suomessa olivat rokotteet, joita piti ottaa useampi ja niihin upposi sievoinen summa rahaa, mikä on tietysti olematon hinta terveydestä. Kaikenlaista muutakin oli tarkoitus hankkia mukaan, mutta lopulta tajusimme, mitä vähemmän sen parempi

Kun lähtöpäivä vihdoin koitti, oli edellämainitut ajatukset ja haaveet vaatineet niin asunnosta, turhasta omaisuudesta kuin työpaikoista luopumisen. Fiilikset olivat innokkaan haikeat, emme oikein tienneet mitä odottaa, olihan aikaisemmat reissumme kohdistuneet vain Euroopan sisälle.

HELSINKI - SINGAPORE

Viimeiset kaksi viikkoa oli tiukkaa ja jopa turhauttavaa matkakuumeen potemista. Annoimme asuntomme pois näihin aikoihin, ja asuimme viimeiset kaksi viikkoa toisen meistä vanhemmilla. Säästimme siinä vielä viimeiset rahat tulevaa seikkailua varten.

Lähtöpäivän aamu koitti, ja tiedossa oli noin vuorokauden mittainen matkustus. Matkasimme Tampereelta Helsinkiin, josta lensimme Turkin Istanbuliin. Muutaman tunnin vaihdon jälkeen oli aika hypätä noin 11 tunnin lennolle, jonka final destination oli Malesian kainalossa sijaitseva Singapore.

Laskeuduimme väsyneinä maailman parhaimmaksi valitulle Changin lentokentälle. Pieniä mutkia oli heti vastassa, sillä majapaikasta oli tullut viesti, että varaus pitäisi vahvistaa 90 minuutin kuluessa. Linkki ei tietenkään enää siinä kohtaa toiminut, kun kiireesti yritimme lentokentän wifiä hyödyntäen siihen vastata. Pieni paniikki ehti jo tulla, kun palvelunumeron puheesta ei saanut mitään selkoa. Maahantuloluvat saatuamme päätimme unohtaa suunnitellun metromatkan ja hyppäsimme taksiin, jotta ehtisimme ajoissa majapaikkaan. Taksi oli helppo saada ja kohtuullisen hyvää englantia puhuva kuljettaja kertoili matkalla iloiseen sävyyn Singaporesta ja sen kulttuurista. Taksikuski oli mukava ja kehotti käymään Little Indian lisäksi China Townissa ja Marina bayn alueella.

Päästyämme Red doors Little Indiaan selvitti tiskin takana seisova sympaattinen intialaismies, että   varauksemme oli ollut koko ajan kunnossa, joten kirjasimme itsemme sisään. Ensivaikutelma majoituksesta oli siisti ja makuutilat ilmastoidut. Meillä oli kahden hengen sänky, jonka eteen sai vedettyä verhon oman rauhan takaamiseksi. Sängyn päädyssä oli lukollinen säilytyslokero.  Lisäksi guest housesta löytyi siistit vessat ja suihkut sekä ruoanlaitto- ja pyykinpesumahdollisuus. Joten positiivinen ensivaikutelma piti loppuun asti.

Little India oli kaunis, taidetta ja väriä löytyi rakennusten seiniltä. Suurimpien katujen välillä oli koristenauhoja katoissa. Ihmiset olivat avuliaita, mutta englannin taito ravintoloissa oli melko suppeaa. Ostimme aamupalaa Intialaisesta kojusta, omeletteja ja kahvit. Kahvit olivat todella hyviä, toiseen valitsimme maitoa, jota keitettiin kuumassa kattilassa ja maultaan se muistutti lähinnä kookosmaitoa. Omeletit olivat täynnä raakaa sipulia ja chiliä, ei jatkoon.

Meillä oli vain vajaa kaksi kokonaista päivää käytössämme, joten ensimmäiseen päivään herättyämme tahti oli suhteellisen tiivis. Ilma oli todella, todella kostea ja lämpötila hipoi 34 astetta, kun astuimme ensimmäistä kertaa Singaporessa päivänvaloon. Ajattelimme ensimmäiseksi suunnistaa Marina Bayn alueelle, jossa tarkoituksena oli nähdä maailmankuulu hotelli sekä formula-rata. Kyseisellä radalla ajetaan F1-kauden legendaarinen Singaporen iltakilpailu.

Pienehkön väsymys-, jano- ja nälkäkiukuttelun jälkeen olimme matkanneet taksilla Marina Bay Sands-hotellin eteen. Itse hotelli oli massiivinen ja hieno kattopuutarhoineen, joskaan ei meidän tyylinen. Oli se kuitenkin pakko nähdä, kun tänne asti olimme tulleet. Hotellin takana sijaitseva Gardens by the bay -puutarha oli upea. Hienosti tehty kokonaisuus ja tunnelma oli rauhallinen.

Formula-rataa valmisteltiin juuri kolmen viikon päästä olevaa osakilpailua varten ja ajoimme sitä taksilla pienen pätkän.

Tässä kohtaa toisen osapuolen pää sauhusi kiukusta, koska nälkäkuolema lähestyi vääjämättä.
Menimme Marine Bay -hotellia vastapäätä olevan ostoskeskuksen foodhalliin syömään paikallista ruokaa, joka oli todella hyvää ja edullista.

Illalla suuntasimme metroon, suuntana Chinatown. Matka oli lyhyt ja helppo, sillä metroasema oli ihan hostellimme nurkilla. Kuljimme halki Chinatownin etsien kuuluisia Michelin-tähdellä palkittuja katuruokaloita. Hetken harhailtuamme löysimme perille. Paikka oli kehittynyt pikaruokatyyliseksi, valmiiden annosten numerot pyörivät näytöillä. Ruoka oli hyvää, mutta meidän mielestämme ei ihmeellistä. Pienempi matkalaisista täytti samana päivänä vuosia, joten sen kunniaksi menimme syömään jälkiruoaksi maapähkinävoijäätä. Se oli kuin jäätelöä, mutta ilman kermaisuutta. Chinatownissa palveluja tyrkytettiin hieman, mutta ei häiritsevästi.

Lentokentälle matkasimme metrolla, muutaman vaihdon kautta. Metroasemalla todella mukava asiakaspalvelija teki meille reittisuunnitelman, minkä avulla pääsimme helposti perille. Matka meni nopeasti, ja metron kyydistä oli mukava katsella eri asuinalueita.

Tiivistetysti, Singaporessa pääsee halvalla, kunhan malttaa etsiä parhaimmat vaihtoehdot. Metroa kannattaa käyttää kulkemiseen. Vaikka Singapore on suuri ja nähtävää löytyy varmasti enemmänkin, meille tuo muutama päivä riitti hyvin.

Hintoja:
-Aamiainen (omeletti+kahvi) Little Indian alueella 1,90e
-Iso vesipullo kaupasta 1e

O&J

1. Kompaktia tietoa Singaporesta ja myös flässejä teidän Fiiliksistä. Kuulostaa Hienolta. Nyt vain odotellaan Balilta ajatuksen juoksua ja fiiliksiä. Loistavasti kirjoitettua tekstiä ja Kiva lukea!!